دكتور رامى خضير استشارى التسويق يكتب :
لماذا يفشل الناجحون ؟! في كتابه الشهير العادات السبع للأشخاص الأكثر فاعلية اقتبس أستاذ علم الاجتماع الشهير ستيڤين كوڤي مقولة شهيرة للكاتب والمحامي الكندي الشهير روبين شارما...! المقولة الشهيرة كانت إن الأكثر عرضة للفشل هو النجاح. (Nothing Fails Like Success) لما نطبق الكلام ده على السوق والبيزنيس تلاقي إن كثيراً ما تحقق الشركات نجاحات قصيرة المدى ثم يتدهور الأداء وتخفق الشركة في أن تحافظ على ما وصلت إليه ...! العميل النهاردة هو فعلاً المتحكم في أداء الشركات وإلى حد كبير حركة السوق وقرارته بالانسحاب أو عدم الاستمرار في التعامل مع الشركة ممكن تنهي مستقبل شركات كبيرة في لحظات وشوفنا شركات كبيرة حصلها كدا زي مثلاً نوكيا و موقع البحث ياهو و بلاك بري و غيرهم
عادة ده بيحصل علشان الشركات دي ترفض مواكبة التغير اللي كدا كدا بيحصل في الاسواق و تكتفي بأنها تصر على عمل ما تتقن من ممارسات قديمة ورفض تعلم ما يجب القيام به في مناخ السوق المتجدد والمتقلب باستمرار
#افهم_سوقك
#اتعلم_من_عميلك
_____________________________
#Love #Marketing #Research
#Happy Studying, working and teaching it #ConsumerBehavior
#Beautiful #Brand #Branding #Influencers
#InstaGood
The Marketers League
Marketers League Academy
لماذا يفشل الناجحون ؟! في كتابه الشهير العادات السبع للأشخاص الأكثر فاعلية اقتبس أستاذ علم الاجتماع الشهير ستيڤين كوڤي مقولة شهيرة للكاتب والمحامي الكندي الشهير روبين شارما...! المقولة الشهيرة كانت إن الأكثر عرضة للفشل هو النجاح. (Nothing Fails Like Success) لما نطبق الكلام ده على السوق والبيزنيس تلاقي إن كثيراً ما تحقق الشركات نجاحات قصيرة المدى ثم يتدهور الأداء وتخفق الشركة في أن تحافظ على ما وصلت إليه ...! العميل النهاردة هو فعلاً المتحكم في أداء الشركات وإلى حد كبير حركة السوق وقرارته بالانسحاب أو عدم الاستمرار في التعامل مع الشركة ممكن تنهي مستقبل شركات كبيرة في لحظات وشوفنا شركات كبيرة حصلها كدا زي مثلاً نوكيا و موقع البحث ياهو و بلاك بري و غيرهم
عادة ده بيحصل علشان الشركات دي ترفض مواكبة التغير اللي كدا كدا بيحصل في الاسواق و تكتفي بأنها تصر على عمل ما تتقن من ممارسات قديمة ورفض تعلم ما يجب القيام به في مناخ السوق المتجدد والمتقلب باستمرار
#افهم_سوقك
#اتعلم_من_عميلك
_____________________________
#Love #Marketing #Research
#Happy Studying, working and teaching it #ConsumerBehavior
#Beautiful #Brand #Branding #Influencers
#InstaGood
The Marketers League
Marketers League Academy
0 Comments